"Szemünk fénye" és a mozgás 2.
Az előző részben megismerhettük, hogy milyen nagy összefüggés van a gyermek mozgása és az idegrendszeri fejlődése között, amely kihat további kis életére, értelmi képességeire, iskolakezdésére, tanulmányaira. Egy egészséges környezetben fejlődő csecsemő vagy kisgyermek idegrendszeri fejlődését az úgynevezett fennmaradó primitív reflexek gátolhatják. Melyek is ezek a reflexek?
A Moro-reflex
A Moro- reflex a terhesség hetedik hónapjától van jelen. Bármilyen hirtelen inger kiválthatja, fény, hang, érintés, hideg, meleg vagy a fej helyzetének gyors változása. A csecsemő erre az ingerre a karok széttárásával válaszol, melyet gyors belégzés követ, majd a karjait a teste elé lendíti. Ez egy úgynevezett vészreakció.
A reflexnek a születést követő negyedik-hatodik hónapban kell gátlódnia, ha továbbra is kiváltható több szenzoros csatorna túlérzékeny lehet, melyekre a gyermek intenzívebben reagál. Hosszútávon fennálló reflexnél különböző problémák léphetnek fel.
Eltúlzott ijedési reakciók (túl zajos, bántóan erős fény, nyers hang), hiperaktivitás, fáradékonyság, félénkség, gyenge immunrendszer. Allergiák, fertőzésekre való hajlam, gyakori az asztma, ekcéma, fül-orr-gége betegségek. Önbizalomhiány, önértékelési zavar. Versenyhelyzetekben vagy dolgozatírásnál fokozott „rajtláz vagy rajtapátia”, olvasási, írási nehézségek. Nehézség a labdával végzett feladatok terén, főként a labda elkapásánál, de problémát okoz a hátúszás megtanulása is. Rossz egyensúly érzékelés és gyenge mozgáskoordináció.
A Moro-reflex az egyetlen a primitív reflexek között, amelyik valamilyen úton-módon kötődik az összes érzékhez. A legkorábban kifejlődő reflex, sarokkövet képez az élet és az életmód számára. Legátlódása után felnőtt ijedési, összerezzenési reakcióvá kell, hogy átalakuljon.
A keresőreflex, a szopóreflex és a markolóreflex
A keresőreflex újszülötteknél úgy váltható ki, ha az arcát vagy szája szélét ingereljük. Ekkor a baba feje elfordul az inger irányába. A szopóreflexet az ajkak érintése váltja ki, ilyenkor a csecsemő nyelve előre-hátra mozogni kezd. A szopóreflex fontos funkciója, hogy edzi a nyelvet és az arc izmait, ami hozzájárul a zökkenőmentes beszédképzéshez. A markolóreflex akkor jelenik meg, amikor a tenyeret ingereljük, ilyenkor az ujjak bezáródnak. A Moro-reflex megjelenésekor, a markoló reflex követi. Érdekesség képpen említem, hogy még felnőtt korban is előfordul, hogy ha valaki megjed, vagy vészhelyzetbe kerül, ökölbe szorul a keze. Ebben az esetben a Moro és a markoló reflex felszabadul a kérgi gátlás alól, és aktiválódik. A markoló és szopóreflex négy-hat hónap után integrálódik és kialakul a csipesz fogás. A hüvelykujj szembe tud fordulni a mutatóújjal és a csecsemő meg tud tartani, majd elengedni kisebb tárgyakat. Milyen következmények lehetnek, ha ezek a reflexek nem épülnek le?
Megkésett beszédfejlődés, beszédképzési, beszédpercepciós zavarok (gátolhatja a hangképzést a száj és a kéz együttmozgása miatt). Nyelési problémák, evéssel kapcsolatos gondok, nyáladzás. Nehézségek társas helyzetekben, rossz kézügyesség, rossz ceruzafogás, írással kapcsolatos nehézségek, csúnya kézírás. Függőségek (dohányzás, rágógumizás, folyamatos csipegetés), a kezekkel „taktilis” ingerek keresése, folyamatos „matatás”. Elégedetlen, csalódott, makacs természet.
Aszimmetrikus nyaki tónusos reflex
Ez a reflex már az anyaméhben is megjelenik és kb. hat hónapos korig tart. Amerre elfordul a csecsemő feje, azon az oldalon kinyúlik a karja és a lába, a másik oldalon pedig behajlik. A születés megerősíti az aszimmetrikus nyaki tónusos reflexet, mely a későbbiekben segíti az adott tárgy felé nyúlást, ezzel részt vesz a szem-kéz koordináció megalapozásában, valamint fontos alapja a szegmentális átfordulási reflexnek, majd a kúszásnak. Serkenti az izomtónus kifejlődését és ingerli az egyensúlyi rendszert.
Az időben le nem épült reflex hosszútávú hatásai a következők.
Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia tünetei, olvasási, szövegértési, kézírási és helyesírási nehézségek, valamint nehézség a matematikában. Gyenge térbeli tájékozódás, irányérzék, kevert dominancia, gyenge fókusz (olvasásnál sor elején és végén), egyensúlyi nehézségek, rossz vagy hanyag testtartás, szögletes mozgások, lábujjhegyen járás. Finommotorikus problémák, szem-kéz koordinációs problémák, alak-háttér és rész-egész megkülönböztetésének nehézsége. Erős tónustalanság esetén fáradékonyság, kedvtelenség, nehezen motiválható, gyenge sorba rendezési képesség, rossz időérzék, gyenge szervezőkészség.
Galant (hátgerinc- csípő) reflex
Már a méhen belül kiváltható, de teljes formájában a születés után van jelen. Ha a csecsemő ágyéki gerincszakaszát a gerinc melletti területen ingerlik, az azonos oldalon a gyermek hátizomzata összehúzódik, ami a csípő kitérését eredményezi az inger irányába. Ez a reflex négy hónapos kora körül integrálódik.
A Galant reflex fennállásának hosszútávú következményei a következők lehetnek. Túlérzékenység, különösen a háton, szobatisztasági problémák még öt éves kora után is. Fáradság, nehézségek a tartós figyelemmel kapcsolatosan, gyenge rövidtávú memória és koncentráció. Csípőforgatás az egyik oldalra, állás járás közben. Rossz mozgáskoordináció, testtartás, túlmozgás/hiperaktivitás, nem tud nyugton ülni. Gerincferdülés, irritábilis bélszindróma még felnőtt korban is.
A tónusos labirintus reflex
Ez a reakció a világrajövetelkor kezd aktiválódni, a fej helyzetének változása váltja ki. Aszerint, hogy a fej hátulról előre emelkedik vagy elölről hátra, beszélünk előre vagy hátrafelé irányuló tónusos labirintus reakcióról. Az előre irányuló négy hónapos körül, a hátrafelé irányuló hároméves kor tájékán integrálódik. Ez a reakció segíti a csecsemő testét abban, hogy az anyaméhben felvett tartásból ki tudjon egyenesedni. E reflex a fej helyzete alapján állítja be az izomtónust, ami azért fontos, hogy az idegrendszer információt kapjon a fej térbeli helyzetéről.
Ezt a belső fülben található vesztibuláris (egyensúlyi) szerv teszi lehetővé, aminek érését a reflexek nagymértékben befolyásolják. Ha az előre irányuló reflex a negyedik hónapot követően is kiváltható a gyermek izomzata hipotón (gyenge izomzatú) lesz, a hátra irányuló reflex megléténél pl. egyensúlyozási zavarokat, gyenge mozgáskoordinációt, utazáskor fellépő hányingert okozhat. Még milyen következményei lehetnek?
Könnyű és gyors kifáradás, rossz testtartás (túl feszes vagy túl laza). Nehézség a távolság, mélység, tér, sebesség megítélésében, a magasságtól, mélységtől való túlzott félelem. Fokozott hajlam a mozgásszervi betegségekre. Látási, hallási problémák, logopédiai problémák, hajlamos a bandzsításra mikor fáradt. Merev rángatózó mozgás, lábujjhegyen járás, nehézség a lépcsőn való közlekedésben, „W” láb helyzete a padlón ülve. Reflux betegség, széklet- és vizeletürítési gondok.
Szimmetrikus nyaki tónusos reflex
A reflex a hatodik és nyolcadik hónap körül jelenik meg, és a kilencedik-tizedik hónap körül kerül gátlás alá. Ha a gyermek hason fekszik, vagy négykézláb áll és a fejét előre hajtja, a karjai behajlanak, a lábak kiegyenesednek. Ha a fejét hátra hajtja, a karjai kinyúlnak és a lábak térdben behajlanak. A reflex összekötő elem a hason fekvés és a kúszó mozgás között. Amennyiben nem épül le időben, nehezíti a nagymozgások koordinációját. Tartós fennállása esetén kialakul az „ügyetlen gyerek” szindróma, akik lépten-nyomon elesnek, nekimennek tárgyaknak, leeszik magukat vagy félregombolják az ingüket.
A reflex hosszútávú fennmaradásának következményei, a rossz testtartás, görnyedés, olvasás, írási nehézség, a tábláról való másolás nehézségei, rossz ülés a padban (ráfekszik vagy becsúszik az asztal alá). Látászavarok, az önálló feladatvégzés képtelensége, általános ügyetlenség, nagymotoros mozgásban való ügyetlenség. Fejfájás, csámcsogás, maszatos evés. A mellúszás megtanulásának nehézsége.
A primitív reflexek gátlása azért fontos, hogy újabb és újabb készségek alakuljanak ki a gyermeknél és fejlődjön az idegrendszere.
A korán felismert idegrendszeri éretlenséget lehet fejleszteni. Az óvodapedagógusok rögtön kiszűrik az esetleges problémákat, de az óvodába kerülésig otthon, nagyon sok mindent tehetünk a gyermekünk idegrendszeri fejlődése érdekében. A következő részben ezekről a lehetőségekről adunk útmutatást.
Benus Bernadett
óvodapedagógus
mesterpedagógus