Honlap testreszabása




készítette a honlap.hu

Szülőknek ajánljuk



Beszoktatásról

Amikor egy kisgyerek bekerül az óvodába, nagy változás történik az életében. Ezt szeretnénk kollégáinkkal minél zökkenőmentesebbé tenni.
Óvodánkban lehetőség van a szülős beszoktatásra. Nevelőtestületünk minden pedagógusánál fontos szempont a fokozatosság betartása, nincs két egyforma gyermek, mindenki máshogy éli meg az óvodakezdést, ki több, ki kevesebb idő alatt szokik be. Ebben az időszakban nagy segítséget nyújtanak a pedagógiai asszisztensek és a dadusnénik. 
Arra kell törekednünk, hogy pozitív hatások érjék a gyermeket már az első pillanatokban, kialakulhassanak a kötődések felnőtthöz-gyerektársakhoz egyaránt. Ez a beilleszkedési folyamat eltérő lehet.
A bölcsődéből érkező gyerekek általában könnyebben beszoknak, hamarabb alakítanak ki baráti kapcsolatokat, könnyen leválnak a szülőkről, míg a családból közvetlenül érkezőknek több időre van szükségük. Általában két hetet hagyunk a teljes beszoktatásra.  De volt már többször példa rá, hogy több időt kellett adnunk, mert lelkileg sérült volna a gyerek. (szülő!)
A bölcsődéből érkezőknek pár nap is elég az új helyszín megismerésére, az új közösségbe beilleszkedni.
Idővel fokozatosan leválik a gyerek a szülőről, eleinte bent maradhat a szülő a gyerekkel a csoportszobában, majd ha egyre több időt tölt a társaival, érdemes visszahúzódni egy kicsit. Ha a pedagógus javasolja, akkor a folyosóra, aulába ki lehet menni, emelni lehet majd a kint töltött  időt. A második héten már általában egyedül vannak a csoportszobában, ha gond van telefonon keresik az óvónénik a szülőket. A hét második felében azt kérjük, hogy ebédeljenek ott, esetleg már az ott alvással is lehet próbálkozni.
Nagyon fontos, hogy soha nem szabad becsapni a gyereket, mert azt büntetésként élheti meg. Az ígéretet mindig be kell tartani, ne a későbbiekben szembesüljön a gyerek, hogy nincs ott a szülő a megbeszélt időben. Ez nehezítheti a beszoktatás folyamatát, a leválást.
Sokszor tapasztaljuk, hogy először a szülőket kell beszoktatni. Célunk, hogy a szülők érezzék, hogy a gyerekük szeretetteljes, biztonságos környezetben van. Bizalommal legyen az óvónéni, dadusnéni  iránt, mert a kicsiknek érzékeny antennáik vannak, ha azt érzik, hogy a szülő nehezen, hosszú ideig búcsúzkodik, többször visszamegy még egy puszira, ő is elbizonytalanodik. Ha viselkedésük azt sugallja, hogy „itt neked nagyon jó lesz”, akkor nemsokára az önfeledt játéknak adja át magát. Mindig rendesen el kell köszönni, megbeszélni, konkrétan, hogy a napnak mely szakaszában jönnek érte, ebéd előtt vagy után, pihenés, után…..még ha búcsúzkodáskor sír is, de az új játékok, és a barátok láttán hamar megnyugszik.
Segítheti a beszoktatást, ha otthon előzőleg a plüssökkel, babákkal….ovisat játszanak, többször elsétálnak az ovi felé. Talán így a kíváncsiságukat is fel lehet kelteni.
Érdemes többször nagyszülőkre, rokonra, ismerősre bízni rövidebb időre a gyermeket, így szokhatja azt az érzést, hogy anya-apa most nincs itt, de hamarosan újra látni fogom. Érdemes otthon is kialakítani egy óvodához közeli napirendet (reggeli felkelés, étkezések, pihenés. Az alábbi meséket tudom ajánlani:
Janikovszky Éva: Már óvodás vagyok, Szepes Mária: Pöttyös Panni az óvodában, Finy Petra: Az ovi-ügy, Bartos Erika: Anna és Peti: Irány az óvoda!, Vackor az óvodában, Csesznák András – Csesznák Verka: Lapibaba oviba megy,
Lehetőség van otthonról behozni valamelyik kedves plüsst, babát, rongyit….az otthon melegéből egy szeletet.
Előfordul óvodakezdéskor, hogy a szobatiszta gyerekünk újból bepisil, szorongó, sírós lesz, körmét rágja, reggelente fáj a hasa, megtagadja az evést, dadogni kezd. Az utóbbi tünetek ritkán fordulnak elő, mindenképpen feltárást igényelnek a problémák.
Óvodánkban nincsenek meg a személyi ill. tárgyi adottságok a pelenkázáshoz, így csak szobatiszta gyereket tudunk fogadni.
Sok kérdés kavarog a szülőkben: 
Mennyi ideig tart a beszoktatás? Mikor hozzam el az óvodából? Lesznek-e barátai? Mi történik, ha túl gyakran megbetegszik?.......
Kérdéseikre választ kaphatnak több éves gyakorlattal rendelkező óvodapedagógusainktól.
A partneri viszony érdekében fontos a szakmai tanácsok meghallgatása, nyitottan forduljanak az óvónők felé, akár „kényes” témában is kikérhetik véleményüket pl. szobatisztaság. Csak nyílt kommunikációval kereshetjük együtt a megoldást a problémáikra. A harmonikus kapcsolat kialakulása érdekében fontos, hogy a gyermeknek mintát adjanak azzal, ahogyan az óvónénikről beszélnek, ahogyan az esetleges problémát megoldják. Ezzel a példamutatással segíthetik gyermekükben a pozitív attitűd kialakulását, és együttműködő viselkedését.
Sokan esnek abba a hibába, hogy mindent megoldanak a gyerekük helyett, kiszolgálják őket. Ezzel hátráltatják a gyerekük önállóságát, az óvodában pl. egyedül kell elkérniük a játékot társaiktól, vagy segítséget kérni felnőttől, elpakolni a játékokat. Okosan szeretve, bízva a gyermekben, kellően magabiztos, határozott kis embert nevelhetünk.

Kollégáinkkal kívánjuk, hogy örömteli pillanatként gondoljanak majd vissza erre az időszakra.

Remélem sok hasznos információval segíthetem Önöket a gyermekük óvodakezdésével kapcsolatban, hisz a legféltettebb kincsünk jövője a tét.

Krajcsák Péterné mesterpedagógus
Mesevár óvoda